رژیم کتوژنیک سندرم متابولیک را به چندین طریق بهبود می بخشد

18  دسامبر 2017- یک رژیم کتوژنیک موجب بهبود طیفی از نشانگرهای سلامت در بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک می شود.

رژیم های کتوژنیک حاوی کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالا هستند و در کاهش سطح انسولین مؤثر می باشد که به نوبه خود بدن را تحریک به شکستن چربیهای می کند که حاصل آن تولید کتون است.

اصطلاح سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم سلامت ضعیف را که با دیابت نوع 2 و بیماری قلبی ارتباط دارد، توصیف می کند. نشانه های سندرم متابولیک شامل اندازه دور کمر بزرگ ، فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا، سطحHDL کم و افزایش سطح قند خون است.

در این مطالعه، محققان دانشگاهBethel در مینه سوتای آمریکا، سلامت سه گروه از بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک را با یکدیگر مقایسه کردند. یک گروه از رژیم غذایی کتوژنیک تبعیت کرده اما به ورزش نمی پرداختند، گروه دوم از یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی استفاده کرده و ورزش نمی کردند و گروه سوم از یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی تبعیت کرده و به مدت 30 دقیقه یا بیشتر برای سه تا پنج روز در هفته  ورزش می کردند.

يافته های این تحقیق نشان دادند كه كاهش وزن، كاهش درصد چربي بدن و كاهشHbA1c (يك اندازه گيري كنترل قند خون) در افراد گروه رژيم كتوژنيك بدون ورزش، بسيار بیشتر از ساير گروه ها  مي باشد. قابل توجه است که رژیمKetogenic حتی بدون ورزش، از یک رژیم استاندارد همراه با ورزش نتایج بهتری داشته است.

این مطالعه ی تصادفی از نظر تعداد شرکت کنندگان نسبتا کوچک (30 نفر) و همچنین مدت زمان این مطالعه نسبتا کوتاه ( تنها 10 هفته ) بود.

یک رژیم استاندارد آمریکایی رژیمی است که در آن شرکت کنندگان در انتخاب مواد غذایی خود آزاد هستند. حتی با ورزش، رژیم غذایی استاندارد آمریکایی رقیبی قوی برای رژیم غذایی کتوژنیک نیست.

در این مطالعه اطمینان حاصل شد که رژیم Ketogenic به طور قابل توجهی در بهبود بسیاری از فاکتورهای سلامت موثر است.

این تحقیق درDiabetes &Metabolic Syndrome: Clinical Research &Reviews منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/ketogenic-diet-improves-metabolic-syndrome-in-multiple-ways-99064712.html